كدخبر: 5308 بدون دیدگاه

فعالیت کانتینری بنادر ۲۰ درصد قد کشید

تاریخ انتشار : در ساعت:
فعالیت کانتینری بنادر ۲۰ درصد قد کشید

از فروردین تا پایان آذر ماه امسال یک میلیون و ۸۷۸ هزار و ۲۹۸ TEU کانتینر در بنادر ایران تخلیه و بارگیری شد. در ۹ ماهه امسال (از فروردین تا پایان آذر ماه امسال) یک میلیون و ۸۷۸ هزار و ۲۹۸ TEU کانتینر با افزایش ۲۰٫۷ درصدی نسبت به مدت زمان مشابه سال گذشته در […]

از فروردین تا پایان آذر ماه امسال یک میلیون و ۸۷۸ هزار و ۲۹۸ TEU کانتینر در بنادر ایران تخلیه و بارگیری شد.
در ۹ ماهه امسال (از فروردین تا پایان آذر ماه امسال) یک میلیون و ۸۷۸ هزار و ۲۹۸ TEU کانتینر با افزایش ۲۰٫۷ درصدی نسبت به مدت زمان مشابه سال گذشته در بنادر ایران تخلیه و بارگیری شده است.

قلم ما:
به گزارش خبرنگار مارین تایمز، بر اساس آمار سازمان بنادر و دریانوردی تخلیه و بارگیری کانتینری در بنادر ایران یکی از شاخص‌هایی بود که امسال روند افزایشی را آغاز کرد و ماه به ماه قد کشید تا اینکه در آمار ۹ ماهه با ثبت افزایش ۲۰٫۷ درصدی به یک میلیون و ۸۷۸ هزار و ۲۹۸ TEU کانتینر رسید این در حالی است که این آمار با وجود در پیش گرفتن روند افزایشی، اما هنوز به رکورد سال ۹۳ نرسیده است.

در مدت زمان نامبرده، بندر شهیدرجایی همچون زمان‎های دیگر با در اختیار گرفتن ۸۷ درصد از کل سهم کانتینری بنادر، سرنخ این فعالیت را در دست گرفته به صورتی که با کاهش فعالیت این بندر آمار ریزش کرده و با افزایش فعالیت این بندر، آمار کانتینری کل بنادر قد می‎کشد. در ۹ ماهه امسال هم با وجود به کاهشی بودن فعالیت بندری هفت بندر مختلف، بندر شهیدرجایی به تنهایی جور دیگر بنادر را به دوش کشیده است و با افزایش ۳۲٫۴ درصدی تخلیه و بارگیری کانتینر در این بندر، آمار کل بنادر را تحت تاثیر قرار داده و موجب شده است که آمار کل بیش از ۲۰ درصد افزایش داشته باشد.

بر این اساس در ۹ ماهه امسال، یک میلیون و ۶۳۱ هزار و ۲۵۶ TEU کانتینر در بندر شهیدرجایی تخلیه و بارگیری شده است و همانطور که گفته شد ۳۲٫۴ درصد نسبت به مدت زمان مشابه سال گذشته افزایش داشته است.

این بندر همچنان نخستین بندر کانتینری ایران است این در حالی است که بندر شهیدرجایی علاوه بر سردمداری در جابه‌جایی کانتینر در بین بنادر ایران، به عنوان دروازه طلایی اقتصاد نیز شناخته شده است.

دومین بندر کانتینری ایران، بندر بوشهر است. این بندر در مدت زمان یاد شده با کاهش ۴۱٫۹ درصدی محل تخلیه و بارگیری ۸۸ هزار و ۷۵۹ TEU کانتینر بوده است.

در بندر امام خمینی که به عنوان سومین بندر کانتینری ایران شناخته شده است، ۷۱ هزار و ۲۴۱ TEU کانتینر جابه جا شده است. حاصل نتیجه فعالیت کانتینری این بندر، کاهش ۱۷٫۶ درصدی نسبت به مدت زمان مشابه سال گذشته است.

در ۹ ماهه امسال، در بندر خرمشهر نیز ۴۹ هزار و ۸۰۵ TEU کانتینر جابه جا شده است. فعالیت کانیتنری این بندر نیز ۲۲٫۸ درصد افزایش داشته است. خرمشهر چهارمین بندر کانتینری ایران شناخته می‎شود.

بندر چابهار که در مقام پنجمین بندر کانتینری ایران قرار دارد، محل تخلیه و بارگیری ۱۵ هزار ۳۷۸ TEU کانتینر با کاهش ۲۷٫۹ درصدی بوده است.

بندر گناوه با ثبت تخلیه و بارگیری هشت هزار و ۳۰۰ TEU کانتینر و دستاورد افزایش ۸٫۹ درصدی در ردیف ششمین بندر کانتینری ایران قرار دارد.

فعالیت کانتینری دیگر بنادر ایران به گونه‎ای است که بندر قشم با جابه‎‌جایی شش هزار و ۱۰۶ TEU کانتینر و کاهش ۴۲٫۶ درصدی در جایگاه هفتم، بندر شهیدباهنر با جابه‎‌جایی سه هزار و ۲۹۸ TEU کانتینر و افزایش ۷۲۸ درصدی در جایگاه هشتم، بندر انزلی با جابه‎‌جایی دو هزار و ۹۵۴TEU کانتینر و کاهش هشت درصدی در جایگاه نهم، بندر لنگه با جابه‎‌جایی ۶۵۴TEU کانتینر و افزایش ۳۶۷ درصدی در جایگاه دهم، بندر امیرآباد با جابه‎‌جایی ۲۷۸TEU کانتینر و کاهش ۴۳ درصدی در جایگاه یازدهم و بندر نوشهر با جابه‎‌جایی ۲۷۰ TEU کانتینر و کاهش ۵۵ درصدی در جایگاه دوازدهمین و آخرین بندر کانتینری ایران قرار دارد.

گفتنی است؛ رده بندی بنادر به ترتیبی که در این گزارش به آن اشاره شد بر اثر میزان فعالیت بنادر است این در حالی است که اگر بخواهیم بنادر را بر اثر بهبود عملکردشان نسبت به مدت زمان مشابه سال گذشته بررسی کنیم بندر شهیدبهشتی با ۷۲۸ درصد افزایش عملکرد در مقام نخست و بندر لنگه با افزایش ۳۶۷ درصدی در مقام دوم قرار دارد. پس از این دوبندر در ادامه نیز بنادر شهیدرجایی، خرمشهر، گناوه، انزلی، امام خمینی، چابهار، بوشهر، قشم، امیرآباد و نوشهر قراردارند.

مارین تایمز/

هنری
  • کانال تلگرام قلم ما

    untitled-4
  • تبلیغات

    ۰۴ ۹۸ ۰۳ ۰۳ ۰۳ ۰۳ ۰۳ ۰۳ ۰۳