كدخبر: 16056 بدون دیدگاه

درخشش هنرمند لاک تراش نوری در ششمین جشنواره فجر صنایع دستی

تاریخ انتشار : در ساعت:
درخشش هنرمند لاک تراش نوری در ششمین جشنواره فجر صنایع دستی

 هنرمند مازندرانی رشته لاک‌تراشی در بین برگزیدگان بخش «رویش دوباره سرو» ششمین جشنواره فجر صنایع دستی قرار گرفت و در مراسم اختتامیه این جشنواره از وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی لوح تقدیر دریافت کرد. به گزارش ایرنا، مراسم اختتامیه ششمین جشنواره فجر صنایع دستی عصر دوشنبه در سالن همایش‌های موزه ملی ایران با […]

 هنرمند مازندرانی رشته لاک‌تراشی در بین برگزیدگان بخش «رویش دوباره سرو» ششمین جشنواره فجر صنایع دستی قرار گرفت و در مراسم اختتامیه این جشنواره از وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی لوح تقدیر دریافت کرد.

به گزارش ایرنا، مراسم اختتامیه ششمین جشنواره فجر صنایع دستی عصر دوشنبه در سالن همایش‌های موزه ملی ایران با حضور وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی برگزار شد و برگزیدگان بخش‌های مختلف این جشنواره معرفی شدند که در بین برگزیدگان یک هنرمند صنایع دستی مازندران نیز حضور داشت.

«محمدرضا گلرد» هنرمند ۴۷ ساله هنر – صنعت لاک‌تراشی اهل روستای «واز علیا» از توابع شهرستان نور در بخش «رویش دوباره سرو» این جشنواره که برای نخستین بار برگزار شد لوح تقدیر جشنواره را دریافت کرد.

مهدی ایزدی سرپرست اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی مازندران در این باره به خبرنگار ایرنا گفت: امسال برگزارکنندگان جشنواره فجر صنایع دستی بخشی را به این جشنواره اضافه کردند که ویژه خانواده‌های حافظ صنایع دستی و هنرمندانِ ادامه دهنده رشته فعالیت پدر یا مادرشان بود. در این بخش هنرمندانی از استان‌های مختلف معرفی شده بودند که تعدادی از آن‌ها شایسته تقدیر معرفی شدند. یکی از این هنرمندان محمدرضا گلرد هنرمند لاک‌تراش اهل نور بود.

وی افزود: محمدرضا گلرد سال‌هاست رشته لاک‌تراشی که شغل و هنر پدرش استاد عبدالله گلرد است را به شکل جدی ادامه می‌دهد و هنرمندی صاحب‌سبک و خلاق در این عرصه است. وی علاوه بر دریافت لوح تقدیر در این بخش، در بخش هنرهای چوبی نیز نامزد اثر منتخب شد. لاک‌تراشی دست‌کم از پنج نسل پیش تاکنون در این خانواده برقرار است و خوشبختانه همچنان شاهد زنده بودن این رشته در خانواده گلرد هستیم.

ایزدی اظهار کرد: انتخاب پیشکسوت هنر لاک‌تراشی مازندران در جشنواره فجر صنایع دستی بخش کوچکی از قابلیت‌ها و ظرفیت‌های صنایع‌دستی و هنرهای سنتی مازندران است.

سرپرست اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی مازندران گفت: مازندران برای نخستین‌بار در جشنواره فجر صنایع‌دستی منتخب شد. حضور هنرمندان پیشکسوت و صاحب‌نام در عرصه‌های ملی و بین‌المللی موجب دلگرمی هنرمندان جوان این حوزه و تداوم این هنر آبا و اجدادی خواهد بود.

استاد عبدالله گلرد سال ۱۳۹۱ به دلیل کیفیت و اصالتی که در آثارش وجود داشت مهر اصالت یونسکو را دریافت کرد.

بر اساس آمار، بیش از ۱۲ هزار صنعتگر صنایع دستی در استان مازندران فعالیت می کنند که اقلامی همچون لاک تراشی، حصیر بافی، گلیم، چرم، نمد، بافته های ابریشمی، پوستین دوزی، صنایع فلزی، صنایع سنگی، سفال، البسه محلی و سوزن دوزی را تولید می کنند.

هنری
  • کانال تلگرام قلم ما

    untitled-4
  • تبلیغات

    ۰۴ ۹۸ ۰۳ ۰۳ ۰۳ ۰۳ ۰۳ ۰۳ ۰۳