كدخبر: 10379 بدون دیدگاه

مسئول غیر واگیر شهرستان نور:وجود۱۳هزار و ۹۸۵ بیمار فشار خونی در شهرستان نور

تاریخ انتشار : در ساعت:
مسئول غیر واگیر شهرستان نور:وجود۱۳هزار و ۹۸۵ بیمار فشار خونی در شهرستان نور

در حال ۱۳هزار و ۹۸۵ بیمار فشار خونی در شهرستان نور داریم
که ۲۰٪ جمعیت بالای ۳۰ سال را تشکیل میدهند.

مهمترین علت بروز بیماری های قلبی و عروقی پرفشاری خون یا فشار خون بالا است ولی اهمیت این بیماری در میان عموم مردم به درستی شناخته نشده است. کشور ما نیز از این قاعده مستثنی نبوده و حدود ۲۶.۴ درصد از جمعیت ۱۸ سال وبالاتر به آن مبتلا هستند.

کارشناس واحد غیر واگیر مرکز بهداشت و درمان شهرستان نور در گفتگوی اختصاصی با قلم ما اظهار کرد:تقریبا حدود ۱۵ میلیون نفر در کشور ما مبتلا به فشار خون بالا هستند که فقط ۶۰٪ از بیماران از بیماری خود اطلاع دارند و ۴۰٪ این افراد هم فشار خون کنترل شده دارند‌.

نجمه نیک نژاد افزود:با توجه به این که فشار خون تقریبا یک بیماری بدون علامت است و عدم اطلاع ازبیماری کنترل ان آیتم مهمی است که در نتیجه بعنوان یک رویداد سالانه در ۱۷ می بعنوان روز جهانی فشار خون طی چندسال اخیر با شعار ((از فشار خون خود مطلع شوید)) انتخاب شده است .

این کارشناس مسئول واحد غیر واگیر با بیان اینکه، فشار خون طبیعی:فشار کمتر از ۸۰ تا ۱۲۰ و فشار خون بالا با دوبار اندازه گیری فشارخون مساوی و بالاتر از ۹۰ به روی ۱۴۰ میباشد.‌گفت:بیماری فشار خون بالا مهمتربن عامل مرگ و میر زودرس ناشی از بیماری های قلبی،عروقی ،بیماری‌های کلیوی و سکته مغزی میباشد.

وی گفت:ما دو نوع فشار خون داربم شامل فشارخون اولیه که ۹۵٪ بیماران را شامل میشود که بدون علامت است و علت شایع آن میتواندسن،سابقه خانوادگی،چاقی،کم تحرکی،استفاده از دخانیات و غیره……باشد،همچنین ۵٪بیماران فشار خون ثانویه هستند که عملکرد یکی از عوامل تنظیم کننده فشارخون دچار اختلال میباشد.

نیک نژاد خاطر نشان کرد:در سال ۱۳۹۸ یعنی از ۲۷ اردیبهشت تا ۱۵ تیر که بسیج ملی کنترل فشار خون را در کشور داشتیم در شهرستان نور کلیه جمعیت بالای ۳۰ سال و زنان باردار مورد غربالگری قرار گرفتند که ۲ هزار ۲۵۸ بیمارفشارخون و ۱۵هزار ۳۲۷بیمار پیش فشار خون شناسایی شد.درحال حاضر ۱۳هزار و ۹۸۵ بیمار فشار خونی در شهرستان داریم که ۲۰٪ جمعیت بالای ۳۰ سال را تشکیل میدهند.

این کارشناس:

استعمال دخانیات و الکل

مصرف غذاهای چرب و پرنمک

عدم مصرف میوه و سبزیجات به مقدارکافی

عدم تحرک بدنی کافی

استرس

چاقی

را از عوامل مهم بیماری فشار خون بالا دانست.

اهمیت کاهش مصرف نمک در بیماران فشار خون بالا

نیک نژاد تصریح کرد:با توجه به اینکه میزان استفاده از نمک در کلیه افراد وافراد فشارخون بالا بسیار پر اهمیت است باید کاهش مصرف نمک جدی گرفته شود.

چرا که مصرف نمک زیاد سبب پرفشاری خون شده و در نهایت به بیماری‌های قلبی _ عروقی که عامل اول مرگ‌ومیر در کشور است، منجر می‌شود.

میزان نمک مجاز مصرفی، کمتر از پنج گرم (کمتر از یک قاشق مرباخوری) در روز در کلیه افراد میباشد. افراد بالای ۵۰ سال و بیماران قلبی و مبتلا به فشارخون بالا نیز باید کمتر از سه گرم در روز نمک مصرف کنند.

همچنین راه های پیشگیری از فشار خون بالا

استفاده از میوه و سبزیجات در برنامه غذایی
استفاده از غلات
استفاده از غذاهای کم چرب
کاهش وزن
و کاهش استفاده از نمک
افزایش فعالیت بدنی به اندازه ۳۰ دقیقه ویا پیاده روی
کاهش استرس و داشتن خواب کافی
و کنار گذاشتن استفاده از دخانیات میباشد.

این کارشناس گفت:بیماران فشارخونی با مراجعه منظم وسه ماه یکباربه پزشکان خانواده تحت پوشش در شهر و روستا بایستی مصرف داروها وروند بیماری خود را کنترل نمایند.
نیک نژاد در پایان گفت:امید است با پیشگیری از این بیماری و کنترل آن در ارتقای سلامت جامعه گام برداریم.

هنری
  • کانال تلگرام قلم ما

    untitled-4
  • تبلیغات

    ۰۴ ۹۸ ۰۳ ۰۳ ۰۳ ۰۳ ۰۳ ۰۳ ۰۳