كدخبر: 5430 بدون دیدگاه

مدیر سیستم تضمین کیفیت شهرداری رویان: استقرار سیستم مدیریت یکپارچه را در شهرداری رویان درجهت رسیدن به یک سیستم جامع مدیریتی مطرح شده است.

تاریخ انتشار : در ساعت:
مدیر سیستم تضمین کیفیت شهرداری رویان: استقرار سیستم مدیریت یکپارچه را در شهرداری رویان درجهت رسیدن به یک سیستم جامع مدیریتی مطرح شده است.

به گزارش قلم ما: دکترمجتبی رضایی مدیر سیستم تضمین کیفیت در خصوص مزایای استقرار سیستم مدیریت یکپارچه را در شهرداری رویان اظهار داشت : سیستمهای یکپارچه مدیریت در واقع با هدف تلفیق سه استاندارد مدیریت کیفیت ISO ۹۰۰۰ ، مدیریت زیست محیطی ISO ۱۴۰۰۰ و مدیریت ایمنی وبهداشت حرفه ای OHSAS۱۸۰۰۰ درجهت رسیدن به یک […]

به گزارش قلم ما:

دکترمجتبی رضایی مدیر سیستم تضمین کیفیت در خصوص مزایای استقرار سیستم مدیریت یکپارچه را در شهرداری رویان اظهار داشت :
سیستمهای یکپارچه مدیریت در واقع با هدف تلفیق سه استاندارد مدیریت کیفیت ISO ۹۰۰۰ ، مدیریت زیست محیطی ISO ۱۴۰۰۰ و مدیریت ایمنی وبهداشت حرفه ای OHSAS۱۸۰۰۰ درجهت رسیدن به یک سیستم جامع مدیریتی مطرح شده است.
رضایی گفت ؛ یکی از اهداف این تغییرات ، سازگاری بیشتر با استاندارد زیست محیطی ISO ۱۴۰۰۰ بوده است ایده استقرار توام این دو استاندارد قوت گرفت از طرف دیگر با توجه به شباهتهای غیر قابل انکار بین استاندارد “مدیریت ایمنی و بهداشت حرفه ای” OHSAS۱۸۰۰۰ و ISO ۱۴۰۰۰ و وجوه بسیار زیاد میان این دو استاندارد، استقرار یکپارچه سه استاندارد ذکر شده ، مطرح گردید .
وی ادامه داد:استقرار یکپارچه این سه سیستم ، درقالب ” سیستمهای یکپارچه مدیریت ” می تواند زمینه های لازم را برای بهبود مستمر در هر یک از سه زمینه ایجاد نموده و فرصت قابل توجهی را برای سازمانها در جهت انطباق با استانداردهای مطرح جهانی فراهم آورد .
هرچند که ایده اولیه یکپارچه سازی سیستم های مدیریتی سه گانه ، شباهتها و اشترکهای آنها با یکدیگر بوده است اما عامل جلو برنده و تقویت کننده این تفکر، مزایای فراوانی است که از پیاده سازی این سیستم ها بصورت یکپارچه عاید سازمانها می گردد. ازجمله:
۱- صرفه جویی در زمان و هزینه :
این عمل(یکپارچه سازی ) به شکل بسیار چشمگیر و قابل ملاحظه ای، هزینه های عملیاتی و زمانی را از طریق کارکردهای مختلف کاهش می دهد .ازجمله این کارکرد ها می توان به موارد زیر اشاره نمود:
• پرهیز از دوباره کاری: در صورت پیاده سازی یکپارچه این سیستم نیازی نیست که موارد مشترک بین آنها هربار و برای پیاده سازی هر سیستم بطور جداگانه انجام پذیرد .
• استفاده بهینه از منابع: با برنامه ریزی یکپارچه متوان منابع موجود رابه خوبی مدیریت نمود
دسترسی آسانتر به اطلاعات: در صورت وجود سیستم یکپارچه ، برای کسب اطلاعات مختلف، نیاز از خروج از یک سیستم و ورود به سیستم دیگر را از بین می برد
• ترکیب ممیزی های مختلف: با کمک یک سیستم یکپارچه می توان در زمان و هزینه های لازم برای انجام ممیزی های داخلی و یا خارجی ” توسط شرکتهای گواهی دهنده” نمود. این عامل نقش بسیار موثری در پیشبرد ایده یکپارچه سازی سیستمها داشته باشد.
۲- افزایش بهره وری:
به کمک یک سیستم یکپارچه ، می توان اثر بخشی و کارایی و در کل بهره وری سازمان را با توجه به نگرش واحد به این سه سیستم ، در مقایسه با استقرار مجزای آنها به کمک عوامل زیر کاهش داد:
• به حداقل رساندن تضاد بین کارکردهای این سه استاندارد
• کاهش فعالیتهای اجرایی و اداری
• کمک به تصمیم سازی و تصمیم گیری با توجه به ایجاد تصویری کامل از سازمان( ایمنی، کیفیت، محیط زیست)
• حرکت در جهت رسیدن به مدیریت کیفیت فراگیر
• حذف دوباره کاریها و آموزش ها و ارتباطات تکراری
۳- بهبود سازمانی
در کل ، استقرار این سیستم یکپارچه ، باعث رشد و ارتقاء سازمان خواهد بود :
• حرکت در جهت بهبود مستمر و رضایت مشتری در قالب سیستمی یکپارچه در سه مقوله ایمنی کیفیت و محیط زیست
• مشارکت فرا گیر پرسنل شاغل در تمامی زمینه های فعالیت سازمانی در سه مقوله و در قالب یک استاندارد
• گسترش و فرا گیر نمودن مباحث متعالی مدیریت کیفیت جامع
۴- کاهش حجم مستندات:
یکی از مهمترین مزایای سیستم یکپارچه و یکی از قوی ترین اهرمهای افزایش رویکرد به یکپارچه سازی سیستمهای مدیریتی ، کاربرد قابل توجه این مدل در کاهش حجم مستندات و در نتیجه کاهش بسیار بالا در هزینه های عملیاتی است.
در مقایسه این سه سیستم به مواردی بر می خوریم که دقیقاً دارای یک ساختار و یک عملکرد هستند نظیر مستندات مربوط به کنترل سوابق و مدارک، آموزش ، ممیزی های داخلی، طرح ریزی ، خط مشی و …
که می توان با ترکیب و تلفیق مستندات مربوط به این موارد و ایجاد سیستم مستندات یکپارچه حجم بسیاری از مستندات را کاهش داد .
دکتر رضایی خط مشی استاندارد مدیریت یکپارچه شهرداری رویان را به شرح ذیل اعلام داشت :
١_ارتقای بهره وری سازمانی با تأکید بر توانمندسازی و ارتقای دانش و منزلت اجتماعی و انسانی
٢- بهبود سرمایه اجتماعی و فرهنگی منطقه با تأکید بر انگیزش مشارکت نخبگان و شهروندان
٣_تقویت باور ها و ارزش های دینی ، فرهنگی، اجتماعی ، زیستی و بومى.
۴_ ارتقای شاخص های زیست محیطی و بهداشت ایمنی شغلی با تأکید بر مولفه های هواى پاک و زمین پاک،انسان سالم
۵_ ایجاد مرکز مبادلات اجتماعى،اقتصادى و فرهنگى در راستاى تحقق فرصت هاى برابر برای همه شهروندان در کار و زندگی
۶_ایجاد شهر سیستمى متشکل از سیستم هاى درونى و بیرونی در رعایت استاندارد هاى مدیریت یکپارچه
۷_ایجاد یک نهاد پدافند غیر عامل مدیریتى فراگیر و درگیر با موضوعات و پدیده هاى گسترده و متنوع شهر و شهرنشینى

هنری
  • کانال تلگرام قلم ما

    untitled-4
  • تبلیغات

    ۰۴ ۹۸ ۰۳ ۰۳ ۰۳ ۰۳ ۰۳ ۰۳ ۰۳