مدیرکل امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی، با اشاره به تشکیل کارگروه ایمنی و امنیت دریانوردی، اظهار کرد: نوسازی ناوگان سنتی کشور، ایجاد موسسه ردهبندی ملی ایرانی، توسعه گردشگری دریایی، و امنیت دریانوردی بهویژه در زمینه دزدی دریایی و شناورهای صیادی از مهمترین اولویتهای کارگروه ایمنی و امنیت دریانوردی هستند. الهمراد عفیفیپور در گفتوگو با […]
مدیرکل امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی، با اشاره به تشکیل کارگروه ایمنی و امنیت دریانوردی، اظهار کرد: نوسازی ناوگان سنتی کشور، ایجاد موسسه ردهبندی ملی ایرانی، توسعه گردشگری دریایی، و امنیت دریانوردی بهویژه در زمینه دزدی دریایی و شناورهای صیادی از مهمترین اولویتهای کارگروه ایمنی و امنیت دریانوردی هستند.
الهمراد عفیفیپور در گفتوگو با خبرنگار مارینتایمز به اقدامات انجام شده برای نوسازی ناوگان سنتی اشاره کرد و گفت: تسهیلات ارزان برای نوسازی ناوگان سنتی از طریق وجوه اداره شده سازمان بنادر و دریانوردی در اختیار متقاضیان قرار میگیرد. همچنین تدوین و بازنگری استانداردهای فنی و ایمنی ناوگان موجود برای اصلاح و ارتقای سطح ایمنی، یکی دیگر از اقدامات ما برای نوسازی ناوگان سنتی است.
وی، تجهیز ناوگان سنتی کشور به تجهیزات ایمنی و ناوبری و ارائه تسهیلات ارزان قیمت گروهی از طریق وجوه اداره شده سازمان بنادر، را از دیگر اقدامات لازم برای نوسازی ناوگان سنتی برشمرد و گفت: در همین راستا پرسنل دریانورد شاغل بر روی شناورهای سنتی براساس استانداردهای کنوانسیون STCW آموزش دیدند.
او درباره وضعیت موجود ناوگان سنتی، گفت: در حال حاضر پنج هزار و ۲۹۰ فروند موتورلنچ چوبی و فایبرگلاس سنتی و پنج هزار و ۲۱۷ فروند شناور صیادی چوبی و فایبرگلاس سنتی در این بخش فعال است.
رفتار نامناسب بنادر جنوبی خلیج فارس با لنچهای سنتی ایران
این مقام مسئول در سازمان بنادر و دریانوردی، با اشاره به عدم تناسب شناورهای موجود با بازار کسب و کار منطقه، از رفتار نامناسب عوامل بنادر جنوبی خلیج فارس با موتورلنچهای سنتی انتقاد کرد و گفت: نفوذ غیر منطقی دلالان در بازار کسب و کار ناوگان منطقهای در بنادر حاشیه جنوبی خلیج فارس مشکلات زیادی بههمراه دارد.
وی پیشنهاد داد: سهم بازار حمل و نقل دریایی منطقهای شناورهای سنتی به صورت دقیق بررسی و بر اساس مطالعات انجام شده شناورهای نمونه و مدل معرفی شوند.
عفیفیپور با تاکید بر لزوم تدوین بسته حمایتی براساس مطالعات بازار، گفت: این بسته حمایتی باید با در نظرگرفتن شرایط اجتماعی مناطق جنوب و شمال کشور و همچنین با هدف استفاده صاحبان اصلی و فعال ناوگان دریایی کنونی، تدوین شود.
وی افزود: با توجه به اینکه شناورها و کشتیها در مسیرهایی بینالمللی تردد میکنند از یک طرف و از سوی دیگر ضرورت اجرای الزامات بینالمللی در حوزه صدور گواهینامههای کلاس و فنی و ایمنی کشتیها، تدبیر و ایجاد شرایط مناسب و تسهیل ترددهای بینالمللی ناوگان کشور همواره از اولویتهای سازمان بنادر و دریانوردی بوده است.
مدیرکل اداره امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی، ادامه داد: از این رو پس از تقویت و ارتقا تواناییهای دو موسسه ردهبندی داخلی، محدودیت تناژ قابل بازرسی توسط موسسات مذکور لغو شد و مجوز بازرسی کلیه کشتیها به آنها اعطا شد و در راستای ایجاد فرصت مناسب برای حضور ناوگان دریایی کشور در بازارهای بینالمللی در فضای پسابرجام و همچنین تقویت امکان عضویت در انجمن بینالمللی موسسات ردهبندی IACS، موضوع تاسیس موسسه ردهبندی ملی در دستور کار قرار گرفت.
عفیفیپور اظهار داشت: اجرای این طرح از یک سو باعث ارتقای جایگاه بینالمللی کشور در حوزه حمل و نقل دریایی و کشتیرانی میشود و از طرف دیگر با بهرهگیری از متخصصین موجود و تجربه اندوخته شده در سالهای فعالیت موسسات ردهبندی موجود، موجبات توسعه کیفی این فعالیت و جلوگیری از هرگونه رقابت ناسالم را که موجب خدشهدار شدن ایمنی کشتیها و دریانوردی میشود، فراهم میآورد.
او برای ایجاد موسسه ردهبندی ملی پیشنهاد داد: نقشه راه و برنامه راهبردی تشکیل موسسه ردهبندی ملی ایرانی از سوی کمیتهای با مدیریت سازمان بنادر و دریانوردی و عضویت ارگانهای دریایی مرتبط و دو موسسه ردهبندی ایرانی تهیه شود.
[…] با پیشنهاد تهیه یک برنا راهبردی تشکیل موسسه رده بندی مل… […]