كدخبر: 4132 بدون دیدگاه

صیادان مازندرانی به دریا زدند

تاریخ انتشار : در ساعت:
صیادان مازندرانی به دریا زدند

قلم ما: صیادان مازندرانی از نخستین ساعات بامداد شنبه تور ماهیگیری خود را برای صید ماهیان استخوانی در دریای خزر پهن کردند. به گزارش مارین تایمز ، بیش از چهار هزار و ۲۰۰ صیاد مازندرانی امسال سه روز زودتر از سال‎های پیش به دریا زدند تا آغاز کارشان با اوج گیری عزاداری های دهه اول […]

قلم ما:
صیادان مازندرانی از نخستین ساعات بامداد شنبه تور ماهیگیری خود را برای صید ماهیان استخوانی در دریای خزر پهن کردند.

به گزارش مارین تایمز ، بیش از چهار هزار و ۲۰۰ صیاد مازندرانی امسال سه روز زودتر از سال‎های پیش به دریا زدند تا آغاز کارشان با اوج گیری عزاداری های دهه اول محرم در تاسوعا و عاشورا همزمان نشود.

به طور معمول فصل صید ماهیان استخوانی در دریای مازندران از بیستم مهر آغاز می شود و تا اواخر فروردین ادامه می یابد.

زمان آغاز و پایان صید در دریای مازندران را شیلات ایران تعیین می کند.

معاون صید و بنادر ماهیگیری اداره کل شیلات مازندران امروز به ایرنا گفت : با توجه به در پیش بودن ایام تاسوعا و عاشورا و اعتقاد و علاقه خاص مردم مازندران به آئین های دینی و مذهبی ، امسال آغاز صید را سه روز زودتر اعلام کردیم.

عباسعلی شیخ تبار افزود : مردم مازندران از جمله صیادان در روزهای مهم مذهبی مانند تاسوعا و عاشورا کار نمی کنند و به عزاداری می پردازند و به همین خاطر صید را زودتر شروع کردیم تا بتوانیم از شرایط مناسب آب و هوایی بهره ببریم و کمکی هم به صیادان شده باشد.

وی ادامه داد : با توجه به تکثیر و رها سازی سالانه حدود ۶۰ تا ۷۰ میلیون قطعه بچه ماهی سفید و کپور ، امیدواریم با مناسب بودن شرایط جوی دریا ، تور صیادان پر از ماهی باشد.

شیخ تبار ابراز امیدواری کرد که صیادان مازندرانی امسال بتوانند هفت تا هشت هزار تن ماهی صید کنند.

پارسال دو هزار و ۳۰۰ تن انواع ماهیان استخوانی در دریای مازندران صید شد در حالی که میانگین صید در دهه ۸۰ تا سال ۹۲ بیش از هفت هزار تن بود.
صیادان مازندرانی در فصل صید سال ۹۳ نیز چهار هزار و ۴۰۹ تن انواع ماهی در دریای خزر صید کرده بودند.

صید ماهیان استخوانی در دریای خزر به روش ‘ پره ‘ که یک روش سنتی ساحلی است ، انجام می شود. در این روش تور آماده به صورت نیم دایره در فاصله مشخصی از ساحل دریا تا عمق ۱۴ متری پهن و پس از صید با کمک نیروی انسانی و یا تراکتور جمع آوری می شود.

صیادان مازندرانی برای صید به روش پره از تورهایی با ارتفاع هفت تا ۱۰ متر و به طول یکهزار و ۲۰۰ متر استفاده می کنند . این تورها با قایق به آب انداخته و پس از انباشته شدن از ماهیان به وسیله تراکتور به ساحل کشیده می‎شود.

بر اساس آمار شیلات ایران هم اکنون ۵۴ شرکت صیادی پره با بیش از چهار هزار و ۲۰۰ عضو در این استان فعالیت دارد.

کفال، سفید و کپور مهم ترین گونه های ماهیان استخوانی دریای خزر است. کفال بیشترین میزان صید ماهیگیران مازندرانی را در فصل پائیز و اوایل زمستان تشکیل می دهد و از ماه بهمن به بعد هم ماهی سفید در صدر صید قرار می گیرد.

ماهیان کفال از نیمه زمستان به اعماق دریا مهاجرت می کنند و از دسترس صید به روش پره خارج می شوند. فصل صید ماهیان استخوانی همزمان با آغاز تخم ریزی آنها در فصل بهار تعطیل می شود.

هنری
  • کانال تلگرام قلم ما

    untitled-4
  • تبلیغات

    ۰۴ ۹۸ ۰۳ ۰۳ ۰۳ ۰۳ ۰۳ ۰۳ ۰۳