كدخبر: 14236 بدون دیدگاه

دکتر لیلا بیات منتقد ادبی:توجه خاص امام علی (ع) به آزادی و حقوق انسان ها / شیوه برخورد علی(ع) با خلفا تبیین شود

تاریخ انتشار : در ساعت:
دکتر لیلا بیات منتقد ادبی:توجه خاص امام علی (ع) به آزادی و حقوق انسان ها / شیوه برخورد علی(ع) با خلفا تبیین شود

نشست معرفی و بررسی کتاب «اسوه رادمردی؛ تاملی بر زندگی و سیره امام علی(ع)» امروز، دوشنبه (۱ اردیبهشت ماه با  سخنرانی محمد جواد گودینی نویسنده، لیلا بیات منتقد و دبیری محمد آسیابانی در سرای اهل قلم موسسه خانه کتاب و ادبیات ایران برگزار شد. دکتر لیلا بیات در این نشست ضمن تسلیت ایام شهادت امام علی(ع) ، گفت: […]

نشست معرفی و بررسی کتاب «اسوه رادمردی؛ تاملی بر زندگی و سیره امام علی(ع)» امروز، دوشنبه (۱ اردیبهشت ماه با  سخنرانی محمد جواد گودینی نویسنده، لیلا بیات منتقد و دبیری محمد آسیابانی در سرای اهل قلم موسسه خانه کتاب و ادبیات ایران برگزار شد.

دکتر لیلا بیات در این نشست ضمن تسلیت ایام شهادت امام علی(ع) ، گفت: آقای گودینی در کتاب «اسوه رادمردی؛ تاملی بر زندگی و سیره امام علی(ع)»سعی کرده است که بخشی از زندگی و فضایل امام عالی (ع) را به تصویر بکشد. کتاب «اسوه رادمردی؛ تاملی بر زندگی و سیره امام علی(ع)»، کتابی جامع است که زندگیت، سیره و فضایل حضرت را تبیین کرده است. در کتابهایی که در مورد امام علی(ع) بررسی کردم، کمتر کتابی همچون«اسوه رادمردی؛ تاملی بر زندگی و سیره امام علی(ع)» دیدم.

این منتقد با اشاره به مقدمه کتاب«اسوه رادمردی؛ تاملی بر زندگی و سیره امام علی(ع)» بیان کرد: گودینی در مقدمه کتاب آورده است که هدفش تبیین شخصیت و فضایل امام علی (ع) است. ایشان بیان کرده که توصیفی و تحلیلی به این امر پرداخته است. پرداختن به شخصیت امام علی (ع) کار بسیار دشواری است و آقای گودینی تا حدی این کار را انجام داده است.

وی با بیان اینکه کتاب کتاب«اسوه رادمردی؛ تاملی بر زندگی و سیره امام علی(ع)»مشتمل بر چهار فصل است، عنوان کرد: در فصل اول کتاب کودکی و نوجوانی امام علی (ع) تبیین شده است ضمن اینکه نقش پدر و مادر ایشان هم در پیشروی اسلام ذکر شده است. فصل دوم به فضایل اخلاقی حضرت اختصاص یافته است و فصل سوم «اسوه رادمردی؛ تاملی بر زندگی و سیره امام علی(ع)»خلافت و حوداث دوران خلافت امام علی (ع) را تبیین و تشریح کرده است. فصل چهارم کتاب هم به شهادت امام علی (ع) اشاره دارد. از نقاط قوت کتاب«اسوه رادمردی؛ تاملی بر زندگی و سیره امام علی(ع)» این است که از منابع مهم و معتبر شیعه و اهل سنت بهره گرفته است.

بیات اظهار داشت: ادبیات کتاب «اسوه رادمردی؛ تاملی بر زندگی و سیره امام علی(ع)» روان و صریح است. این کتاب پیچیدگی ادبی ندراد و خواننده اذیت نمی شود.آقای گودینی هدف از نگارش کتاب را به تصویر کشیدن فضایل و زندگان امام علی (ع) بیان کرده که تا حدی توانسته است به این هدف برسد. در فصل دوم و سوم آنطور که نویسنده وعده داده که کار توصیفی و تحلیلی است، ما تحلیل نمی بینیم. مطالب و روایات زیادی در کتاب استفاده شده است اما چون از انسجام و نظم کافی برخوردار نیست، خواننده را دچار مشکل و سرگردانی  می کند. اگر عناوین و ضابطه بندی کتاب درست بود، کتاب از انسجام خوبی برخوردار می شد. در فصل اول هم یک سری مطالب همچون ماجرای مختاریه آورده شده است که لازم نبود و ارتباطی به سایر مطالب این فصل ندارد.

این منتقد ادبی کتاب«اسوه رادمردی؛ تاملی بر زندگی و سیره امام علی(ع)» را کتابی خوب و جامع دانست و افزود: جا داشت بیشتر در مورد آزاد مردی امام علی (ع) در این کتاب نوشته شود. کسانی با امام علی (ع) مخالفت کردند اما ایشان با آنها برخورد نکردند و بیش از ۲۰ سال سکوت اختیار کردند. عمر گفته است: اگر علی نبود، عمر هم نبود و در جای دیگر گفته است که علی(ع) به او راهکار می داده است. در حقیقت امام علی (ع) برای حفظ وحدت مخالفان خود را نیز راهنمایی می کرده است . حضرت قادل به آزادی و وحدت بود و تلاش زیادی مر کید که وحدت در جانعهد خدشه دار نشود و برای این امر تلاش بسیار می کردند.

بیات خاطر نشان کرد: بهتر بود که در کتاب «اسوه رادمردی؛ تاملی بر زندگی و سیره امام علی(ع)» به نحوه برخورد امام علی (ع) با خلفا پرداخته شود و این می توانست در فصل فضایل اخلاقی حضرت گنجانده شود.امام علی (ع) به مساله آزادی و حقوق بشر توجه خاص و ویژه ای داشتند. آزادگی و احترام به افراد را می توان در نامه های امام علی (ع) در نج الابلاغه به وضوح دید.

گفتنی است، کتاب«اسوه رادمردی؛ تاملی بر زندگی و سیره امام علی(ع)» نوشته محمد جواد گودینی مشتمل بر ۲۵۶ صفحه در شمارگان ۳۰۰ نسخه از سوی انتشارات نظری منتشر شده است./خبرگزاری شبستان

هنری
  • کانال تلگرام قلم ما

    untitled-4
  • تبلیغات

    ۰۴ ۹۸ ۰۳ ۰۳ ۰۳ ۰۳ ۰۳ ۰۳ ۰۳